Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik

600 kr
Finns i lager för omgående leverans
Finns ej i lagret
Endast få kvar i lagret (12 st)
Finns ej i lagret
Produktbeskrivning:
Vad är naturvetenskap? Och varför ska alla elever lära sig naturvetenskapliga ämnen, oavsett vad de tänker arbeta med i livet? I denna bok vänder författaren upp och ner på våra vanliga föreställningar. Han menar att naturvetenskapens idéer, världsbild och metoder hör till de mest centrala delarna av vårt kulturarv och att de därför är viktiga kulturämnen i skolan samt att naturvetenskap utgör grunden i ett demokratiskt samhälle.Författaren tar läsaren med på en bildningsresa i naturvetenskapernas värld, både historiskt, filosofiskt, sociologiskt, etiskt, ekonomiskt och politiskt. På ett engagerande sätt presenterar han olika sätt att förstå och förhålla sig till naturvetenskap i dessa kontexter. Framställningen exemplifieras med ett stort antal intressanta exempel och historier.I denna tredje, starkt reviderade upplaga betonas det samhällsrelaterade perspektivet och ungdomars värderingar, erfarenheter och intressen både till skola, miljö och naturvetenskap. Den svenska utgåvan är bearbetad av Helge Strömdahl, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Boken är spännande, lättläst och en verklig utmaning för lärarstudenter, verksamma lärare och andra som är intresserade av att kritiskt reflektera över naturvetenskapens ställning i skolan och samhällsutvecklingen rent generellt. Den stimulerar till diskussioner och nya synsätt, fördjupade argument och ställningstaganden.
Författare: Svein Sjøberg
Upplaga: 3
ISBN: 9789144053493
Språk: Svenska
Vikt: 952 gram
Utgiven: 2009-10-16
Förlag: Studentlitteratur AB
Antal sidor: 543



Artikelnummer:
9789144053493

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen