Att förstå företagsetik.

305 kr
Finns i lager för omgående leverans
Finns ej i lagret
Endast få kvar i lagret (3 st)
Finns ej i lagret
Bevaka produkt

Ange din e-postadress nedan så meddelar vi dig när produkten finns i lager! Din e-postadress sparas i upp till 180 dagar.

Produktbeskrivning:
Vad är företagsetik? Hur kan man förstå moraliska problem i näringslivet? Kan ett företag vara moraliskt? Hur arbetar företag med etikfrågor?
Denna bok ger en tydlig och pedagogisk introduktion till ämnet företagsetik. Man kan förstå ett företag på många olika sätt och det får skilda konsekvenser för synen på företagets ansvar. Författaren diskuterar hur värderingar och normer kan styra företagets verksamhet, men också hur man kan styra och påverka dessa. Genom att förstå företagsetikens idéer och de verktyg som företagen har att tillgå, kan man bättre förstå och möta omvärldens krav och förväntningar på företags moraliska ansvar.

Läs mer
Boken vänder sig till såväl studenter och forskare på universitet och högskolor som till yrkesverksamma och andra som vill fördjupa sina kunskaper om företagsetik och kunna föra diskussionen om företagens ansvar på en högre nivå.

Om författarna
Magnus Frostenson är ekonomie doktor och forskare i företagsetik, verksam vid Uppsala och Örebro universitet. Han har publicerat ett flertal artiklar, bokkapitel och rapporter inom ämnet företagsetik. Framför allt har han studerat frågor om hur etiken formas inom organisationer. Dessutom har han forskat kring hur idén om företagens sociala ansvar sprids, om hållbarhetsredovisning, om etik i kärnavfallsfrågan och om etiska frågor inom detaljhandeln.

Vad är företagsetik? Hur kan man förstå moraliska problem i näringslivet? Kan ett företag vara moraliskt? Hur arbetar företag med etikfrågor?
Denna bok ger en tydlig och pedagogisk introduktion till ämnet företagsetik. Man kan förstå ett företag på många olika sätt och det får skilda konsekvenser för synen på företagets ansvar. Författaren diskuterar hur värderingar och normer kan styra företagets verksamhet, men också hur man kan styra och påverka dessa. Genom att förstå företagsetikens idéer och de verktyg som företagen har att tillgå, kan man bättre förstå och möta omvärldens krav och förväntningar på företags moraliska ansvar.

Läs mer
Boken vänder sig till såväl studenter och forskare på universitet och högskolor som till yrkesverksamma och andra som vill fördjupa sina kunskaper om företagsetik och kunna föra diskussionen om företagens ansvar på en högre nivå.

Om författarna
Magnus Frostenson är ekonomie doktor och forskare i företagsetik, verksam vid Uppsala och Örebro universitet. Han har publicerat ett flertal artiklar, bokkapitel och rapporter inom ämnet företagsetik. Framför allt har han studerat frågor om hur etiken formas inom organisationer. Dessutom har han forskat kring hur idén om företagens sociala ansvar sprids, om hållbarhetsredovisning, om etik i kärnavfallsfrågan och om etiska frågor inom detaljhandeln.



Författare: Magnus Frostenson Upplaga: 1 ISBN: 9789147096473 Språk: Svenska Vikt: 224 gram Utgiven: 2011-04-29 Förlag: Liber Antal sidor: 160
  Spara som favorit


Artikelnummer:
9789147096473

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen